måndag 26 mars 2012

Vecka 13 - Start bråk och procent

Måndag den 26/3
Idag har vi gått igenom multiplikation genom att använda en rektangel, rektangelmultiplikation. En metod som har gett en stor säkerhet hos elever och i princip alla elever som har tränat på den metoden har klarat multiplikationer som  t ex 13 * 17. Har du ingen säker metod så kanske detta är något för dig? Se stencilen du har fått av mig. Vi kan ta en stund efter lektionen på torsdag om du vill ha hjälp med att lära dig den här metoden. TÄNK PÅ ATT ALLT NYTT SER SVÅRARE UT ÄN VAD DET ÄR I FÖRSTA ANBLICKEN!!!

Vi har också kollat vad ni kan om bråk, decimaltal och procent. En hel del! : -)

Sedan arbetade vi med  en stencil som handlar om att kunna uttrycka tal på olika sätt! Kolla på filmen från You Tube som ligger i förra inlägget om du missat detta eller tycker att du behöver mer träning.

Avslutning med den sista självvärderingen på geometriavsnittet! Jag kommer att jämföra den med min egen bedömning. På torsdag får ni er bedömning på geometriavsnittet.


Tisdag den 27/3
Målet idag är att du ska kunna koppla träningen i boken detta exempel: Du har 5 1/3 liter fruktjuice som du ska hälla upp i 33 cl flaskor dvs flaskor som rymmer 1/3 liter. Hur många flaskor behöver du?

Vilka av dessa bråktal är skrivna i bråkform respektive blandad form?

Arbeta i boken med sidorna:

Läs s. 86-87
Räkna s. 88-89
Läs exemplet på s. 90   Bråkkamrater, dvs bråk som betyder samma sak! Ge exempel på torsdag

Torsdag den 29/3
Ni får resultatet av min och er bedömning på geometriavsnittet.
Utvärdering.
Fortsatt räkning s. 90-91 (Känns det här svårt prata med mig så får du andra uppgifter som kan hjälpa dig att förstå det här med bråkkompisar, förkortning och förlängning.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar