torsdag 3 november 2011

Hej!

Hoppas ni haft ett skönt lov med god mat, trevligt umgänge och vila. Själv har jag hunnit med lite avkoppling varvat med lite jobb. Tiden har gått fort och jag tänkte berätta här om mina tankar. Det var positivt att era grunder i taluppfattningsdiagnosen visade på att ni alla kan nå målen i matte då det gäller beräkningar av olika slag. Att träna på övningar i boken/stenciler som innehåller ett moment i taget har passat er bra och där har ni visat att ni kan.
Hur har ni tagit emot nya utmaningar? Att skriva en mattelogg var inte många som köpte! Okej, att man kan tycka att något är svårt eller mindre bra, men att inte försöka gör att man inte vet vad det kan ge! Ett av de effektivaste inlärningarna är när man själv reflekterar vad man lärt sig och försöker skriva ner det! Svårt? I början är allt nytt svårt, sen blir det lättare och lättare. Detsamma gäller att kunna berätta/förklara för en kompis hur man löst ett problem. Då kan man mer än bara lösa en uppgift. Ni skulle ha redovisat en uppgift var för mig på torsdagen före lovet. Ingen hade gjort uppdragen, ingen kunde redovisa, inga matteloggar inskickade! Jag är besviken på att ni inte tog chansen att lära er. Jag kräver inga perfekta uträkningar eller långa utlägg, men jag vill för tusan att ni försöker!

Nu har jag gjort en LPP för kommande arbete. Frågan är hur ska vi arbeta och hur ska jag bedöma era förmågor:
1) Beräkningsförmåga/algoritmkompetens
2) Problemlösningskompetens
3) Kommunikationsförmåga
4) Begreppskompetens (matteord etc)

Jag vill att ni svarar på frågorna som finns här bredvid för att jag ska kunna lägga upp er undervisning på ett bra sätt. Välj ut 2 av alternativen som passar er bäst! Vill ni ge andra kommenterer eller förslag, skriv en kommentar eller skicka ett mail!
Dagens genomgång handlar om enhetsomvandlingar. Dokumentet som vi ska arbeta hittar du i dokumentarkivet under mattelänkar.


Inger

2 kommentarer: